Veřejnosti nabízíme široké spektrum vzdělávacích programů pro základní vzdělávání a zároveň speciálně pedagogickou péči, přičemž klademe důraz na pozitivní, příznivé klima školy a školských zařízení, kde vládnou partnerské vztahy založené na vzájemné interakci.
Činnost základní školy vykonáváme s právní subjektivitou od 1. ledna 1993. V průběhu času docházelo na základě legislativy ke změnám v názvu školy, nicméně naše škola vždy plnila a plní roli školy pečující o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a poskytuje tak komplexní systém speciálně pedagogických služeb dětem i rodičům nejen ze Žatce, ale i ze širokého okolí.
Na základě rozhodnutí MŠMT došlo v roce 2006 v souladu s legislativou ke změnu názvu školy z původního názvu ZVLÁŠTNÍ ŠKOLA na "ZÁKLADNÍ ŠKOLA PRAKTICKÁ, SPECIÁLNÍ A LOGOPEDICKÁ, ŽATEC, DVOŘÁKOVA 24, OKRES LOUNY".
S účinností od 1. 9. 2013 v souvislosti s rozšířením poskytovaného vzdělání škola změnila název na "ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA, ŽATEC, DVOŘÁKOVA 24, OKRES LOUNY".
Organizace školního roku 2023/2024
Základní školu s třídami běžného typu provozujeme v rozsahu 1. - 5. ročníku. Základní školu s třídami dle § 16 odst. 9 ŠZ i základní školu speciální provozujme v rozsahu všech ročníků, základní školu (dříve logopedickou) v rozsahu 1. - 3. ročníku. Základní škola speciální zahrnuje 3 třídy se vzdělávacím programem pro vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením a 1 třídu se vzdělávacím programem pro vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami.
Žáci jsou hodnoceni klasicky známkami od 1 do 5, vyjma žáků ZŠ speciální, kde je hodnocení vyjádřeno slovně.
Přípravná třída základní školy je zřízena pro děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, u kterých je předpoklad, že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj, přednostně děti, kterým byl povolen odklad povinné školní docházky. O zařazování žáků do přípravné třídy rozhoduje ředitel školy na žádost zákonného zástupce dítěte a na základě písemného doporučení školského poradenského zařízení, které k žádosti přiloží zákonný zástupce. Obsah vzdělávání v přípravné třídě je součástí školního vzdělávacího programu.
Provozujeme 2 přípravné třídy.
Mateřská škola má kapacitu 26 dětí.
Školní družinu provozujeme ve 2 odděleních.
Provoz školy zajišťuje 37 pedagogických a 8 nepedagogických pracovníků. Jejich kvalifikace odpovídá kvalifikačním požadavkům dle zákona o pedagogických pracovnících, k jejich profesnímu i osobnímu růstu přispívá účast na akcích, seminářích či konferencích rozšiřujících jejich dovednosti a kompetence, získávají nové nápady a motivace. Více PERSONÁLNÍ ROZVOJ ŠKOLY.
Silné ale i slabé stránky naší školy nejlépe vystihuje SWOT ANALÝZA:
Silné stránky |
Slabé stránky |
Vnější |
|
Celospolečenské klima, změna názvu | Předsudky laické i odborné veřejnosti |
Umístění školy v centru města | Chování žáků mimo školu |
Mikroklima obce, skladba obyvatelstva | Nedostatek fin. prostředků na realizaci všech doporučení |
Zřizovatel - Město Žatec | Technický stav budov |
Zpracování energetického auditu školy, výměna oken | Zřizovatel - město (státní dotace) |
Školská rada | Skladba rodičů značné části našich žáků |
Velikost školy, komplexní nabídka vzdělávacích programů | |
Spolupráce s institucemi ve městě | |
Prezentace na veřejnosti v regionu | |
Vnitřní |
|
Složení pedagogického sboru (stabilizovaný), jeho kreativita | Skladba žáků (se sociálním znevýhodněním) |
Styl řízení školy (otevřený přístup ke všem rodičům a žákům) | Menší samostatnost některých vyučujících |
Vnitřní klima školy | Provozní omezení, nedostatek prostoru |
Koncepce práce školy | Menší zájem části sboru o dlouhodobou koncepci |
Vytváření školního vzdělávacího programu | Menší ztotožnění části sboru s nutností tvorby, časová náročnost, práce v týmu |
Zavádění inovativních forem vzdělávání | Vývoj - změny - legislativní nejasnosti, někteří pedagogové žádají detailní vedení, podloženou zkušenost |
Profesionální ICT koordinátor | Odloučená pracoviště, zajišťování předávání informací všem pracovníkům |
Dynamika v práci školy | Materiální a technické podmínky pro práci - nevyhovující stav části budov |
Funkční informační systém | Náklady na cestovné (SPC) |
Ekonomické i lidské podmínky pro práci | |
DVPP, kreativita, nové formy práce | |
Podmínky pro zvyšování kvalifikace | |
Mimorozpočtové zdroje | |
Konzultační středisko pro ZŠ (žáky integrované s mentálním postižením) |
Dvořákova 24
438 01 Žatec